Mikulás Gábor, a MIBE
elnöke bevezető előadásában a különböző adatgyűjtési lehetőségek fontosságát emelte
ki. Aki elég hosszú ideig jeleket gyűjt, az megismeri a múltat, meglátja a
változást, mintákat kezd látni, ezek alapján összegezni tudja a saját
szakterületével kapcsolatos trendeket, és előre vetítheti a jövőt, azaz előre
tud tervezni. A Scopus, az Elsevier bibliográfiai adatbázisa önmagában kevés
információt tartalmaz, de az erre épülő szolgáltatások: többek közt az ügyfelek
adatai, a finanszírozási források adatbázisai, már segítséget nyújtanak, hogy
rálássunk az adott terület aktuális helyzetére, hogy felfelé menő ágban van-e a
tevékenysége, vagy lefelé tart.
Dr. Törőcsik Mária egyetemi tanár, marketing
szakértő, Pécsi Tudományegyetem tanára, „Piacszegmentáció, mint
stratégiai marketingdöntés – fogyasztói szegmensek képzése” címmel tartott
előadásában rámutatott arra, hogy a telített piacokon kikerülhetetlen a
piacszegmentálás. A piacokról egyre több csatornán, egyre több adat gyűjthető a
fogyasztókról/vásárlókról, melyek elemezése látszólag racionális döntéseket
eredményez a marketingstratégia meghatározásakor. Előnyei, hogy a szegmensvásárlók
magatartását jobban fel lehet térképezni, árérzékenységet, elfogadókészséget
feltárni, a differenciált igényekhez igazodni. 4 lépésben lehet szegmentálni: 1.)
A releváns piac meghatározása. 2.) A szegmentálás alapjául szolgáló ismérvek
meghatározása. 3.) A szegmentumok kialakítása. 4.) A szegmentumok elemzése,
döntés a célszegmensekről. Többféle módon lehet szegmentálni:
szocio-demográfiai, magatartás-orientált, területi-földrajzi szempontból. A
pozícionálás építhető minden olyan tényezőre, amely megkülönböztető, az
egyediséghez kapcsolódó erőteljes kampány indítása. Felmerülhet a kérdés: kinek
szánjuk az adott terméket: a Béres csepp nagy sikere éppen abban rejlik, hogy
korábban csak rákos betegeknek ajánlották, de ezt kiterjesztették az egészséges
emberekre. A korábbi 250.000 főhöz képest kb 10.000.000 lehetséges vásárlót
nyertek, az ország teljes lakosságát. Az „újrakeretezés” bátor választás,
kockázatos, de új válaszokat adhat.
Gandera Balázs, az Inter Kft. ügyvezetője,
Google Seminar Leader „Összegyűjthetők-e
a cégvezetők, pénzügyesek, politikusok adatai közösségi aktivitásuk alapján?”
címmel, az inter-marketing
kampányokról beszélt előadásában. A Facebook hivatalos partnere, fizetnek a hirdetésért
és kattintásokkal megpróbálják elérni a használók adatait. A kismamák hálás
szegmense a piacnak: lájkolnak, olvasnak és vásárolnak. A Facebook egyre inkább
csak keretrendszer a közösségi alkalmazások számára. A valódi funkciókat
hordozó külső applikációi hozzáférnek adatainkhoz; tárolják, osztályozzák és
minősítik azokat, adatbázist építenek belőlük.
Hatféle
forrásból érhetünk el adatokat: 1. ) A hirdetési rendszer insightja (lájkolt
oldalak alapján felépített érdeklődési szegmensek szerinti adatok), ezt
állandóan frissiteni kell. 2.) Az üzleti oldalak insightjairól elérhető: aggregált,
kvantitatív adatok, a rajongókra vonatkozó adatsorok, demográfiai adatok, az
oldal kommunikációjának adatsorai. 3.) Az üzleti oldalak üzenőfalán (timeline)
elérhető adatok köre: aggregált és személyes, kvantitatív és kvalitatív adatok.
A kommunikációs aktivitásra vonatkozó kvantitatív adatok, és a kommunikáció
tartalmára vonatkozó kvalitatív adatok. Kérdőívek kihelyezésén keresztül
lehetőség van egyéni szintű adatfelvételre is. 4.) A Facebook egyéni oldalairól
elérhető adatok: az egyéni szintű adatok, melyek elérhetőségének köre a
felhasználó által korlátozható. A demográfiai adatok (nem, életkor, földrajzi,
családi állapot, képzettség…), a kapcsolatfelvételi adatok, továbbá az
érdeklődési körre vonatkozó adatok. 5.) A Facebook alkalmazásokból elérhető
adatok: egyéni szintű adatok, melyek elérhetőségének köre a felhasználó által
korlátozható, további promóciós célokra való felhasználásuk engedélyhez kötött.
A Facebook API-n keresztül elérhető. A felvételre kerülő adatok köre itt a
legszélesebb és szabadon konfigurálható.
6.) Esettanulmányok és érdekességek itthon és a régióban a közösségi oldalak
felhasználóinak demográfiai szegmentációjáról.
Hidvégi
Péter, a Pedersen & Partners Executive Search, vezető tanácsadója „Karrierek menedzselése
– A fejvadász információs eszköztára”
címmel a
megfelelő munkaerő megtalálásoz, munkakezdéséhez, beilleszkedéséhez vezető utat
elemezte. Körültekintő és következetes információs munkát feltételez, pl.:
személyügyi adatbázis fenntartása, a referensz interjú a megbízóval, a
kiegészítő információkeresés, az interjú-készítés. E feladatok diszkrét és
hatékony végzése adja a fejvadász eredményességét.
Planning: igény definiálása, pozíció és az
ideális jelölt profiljának meghatározása, keresési terv. Identification & Assessment: közvetlen megkeresés, ajánlások,
saját adatbázis, internet, belső jelöltek, tanácsadó interjúztatás, értékelés,
folyamatjelentés. Shortlist: rövid
lista, részletes értékelés, ügyfél interjú, informális referenciák. Select
Executive: finalista
interjú, munkaszerződés, bértárgyalás, hivatalos referenciák. Follow
up: munkakezdés,
beilleszkedés.
Biztosítékok: Bizalom
és hitelesség (megbízó és jelölt irányában), maximális diszkréció, szakmai,
piaci és önértékelés, folyamat management (elejétől a végéig és még azután is),
Off-limits policy, ügyfelük a megbízó és nem a jelölt, adott jelöltet csak egy
helyen mutatunk be
Német Ferenc, a Személy-, Vagyonvédelmi és
Magánnyomozói Szakmai Kamara Országos Szervezetének elnöke „Információs
hálók és gazdasági stabilitás” címmel a magán, illetve
céges biztonságáról, kérdéseiről beszélt előadásában. Az internet: „Különösen a fiatalabbak között igen
népszerűek a különböző közösségi portálok, ahol ismerkedhetnek, fényképeket
tesznek fel magukról, mindennapjaik történéseit mesélik el másoknak, és a
teljes szociális hálójukat bízzák rá az általuk nem ismert emberekre. Nem
gondolnak közben bele, hogy a nyilvánosságra hozott adatokat nem csak a velük
szimpatizáló emberek ismerik meg és használhatják fel. Egy átlag felhasználó az
interneten már jó ideje nem tud anonimitásba burkolózni, mégis azt hiszi, hogy
internetes barangolásai biztonságosak.” (Biztonság Magazin 2012./1.) A
gazdasági területek biztonságát támogató információs felületek műszaki és humán
biztonságát támogató információs hálók: az emberi rizikófaktor – közösségi hálók megfelelő ismerete.
Befektetés biztonság: profitunk függ az információ
védelmétől. 3. Piacvédelem és piac”rablás” információ piac, azaz védd az információt, és piacot
nyersz! 4. Állami és magán titkos szolgálatok: együttműködést kell létrehozni!
dr. Tóth Elek kormány-főtanácsadó, a
Katonai Biztonsági Hivatal nyugállományú tisztje. „A védett állami és az
egyéni adatok megszerzésének célja, irányai, érdekviszonyai, alanyai, különös
tekintettel a titkosszolgálatok tevékenységére” címmel bemutatta
a titkosszolgálatok személyes – köztük különleges – adatok megszerzésére,
megismerésére irányuló tevékenységének célját, irányát. Beszélt az érintett
személyek köréről (nemzetbiztonsági ellenőrzés és más munkafolyamatok),
eszközeiről és módszereiről. Bemutatta a feladatvégzéshez kötődő jogállami
követelményeket.
Mikulás Gábor, tanácsadó, az Elsevier
trénere, GM Info Consulting Kft. „Cégvezetők
versenyképessége – rejtett szöveg tartalom feltárása” című
előadásában azt részletezte, hogy nyilvános szövegeink tartalmában a
tartalomelemzés és motivációkutatás olyan rejtett mintákat is kimutat, amelyből
a versenyképességre lehet következtetni. Csúcsvezetők szövegeiből kimutathatók
a hatalmi távolság és az intézményi kollektivizmus versenyképességi kulturális
orientáció. Az eredmények felhasználhatók HR-kiválasztás, szervezetfejlesztés
vagy hitelbírálat céljára. Elemzésénél: akár a
háziorvos diagnosztizálása: több jel szükséges a mintához, számít a
szövegtípus, az alkalom, a pillanatnyi helyzet és néhány alapsémát tudatosan is
lehet használni.
Az előadók megvilágították a témát
egyrészt az adatbázisok, a közösségi alkalmazások és rejtett szövegtartalmak
oldaláról - mint az input felől, másrészt a szolgáltatások felől, mint
fejvadászat, piacszegmentálás a marketingben, hírszerzés, titkosszolgálat,
hitelbírálat és szervezetfejlesztés. A beszélgetések során felmerült a
személyes public relation, illetve az információvédelem témája is.
(Néhány előadás címére kattintva látható a prezentáció is.)
2012. június 6.
1 megjegyzés:
Érdekesnek ígérkezik a blog.
Megjegyzés küldése