Az Informatika a Társadalomért
Egyesület és az IVSZ (Informatikai, Távközlési és Elektronikai
Vállalkozások Szövetsége) együttműködésével szervezett
kétnapos rendezvény a közigazgatás, a civil társadalom, a közgyűjtemények és az
infokommunikációs iparág legnagyobb találkozója, melyen idén több mint 1100
regisztrált résztvevő és 110 előadó kezdte meg munkáját a Parlamentben. A
program fókuszában az oktatás, a digitális írástudás fejlesztése, az állami
elektronikus szolgáltatásokkal kapcsolatos növekvő elvárások, valamint az
informatika, mint a társadalmi felzárkózás és a gazdaságfejlesztés eszköze
álltak.
Az idei Információs TársadalomParlamentje az
első olyan alkalom, amikor az újraalakított kormány képviselői ismertethetik
elképzeléseiket a kormányzati végrehajtás és az uniós források
elosztása tekintetében.
Laufer Tamás,
az IVSZ elnöke az Információs Társadalom Parlamentje rendezvényen meghirdette a
Nemzeti Összefogás a Digitális Munkahelyekért Programot. Előadásában
részletezte, hogy ha valaki nem rendelkezik a digitális eszközök használatának
készségével, nem képes a saját munkáján belül digitális módon gondolkodni, ma
már nehezen talál munkát, holnap pedig egyáltalán nem fog.
„A digitális képességek kritikusak a munkaerő piaci
problémák a megoldásában, akkor is, ha nem informatikai állásról van szó –
arról nem is beszélve, hogy Európában közel félmillió, Magyarországon is több
mint 10,000 betöltetlen informatikai munkahely van, és a becslések szerint a
következő 4 évben a betöltetlen állások száma megduplázódik. Az egy főre jutó
GDP hozzájárulása egy dedikált IKT munkahelynek ma évi 12 millió Ft, ha
exportra termel, akkor 20 millió Ft, a nem tudásalapú iparágak átlagos
hozzáadott értékénél 4-5-ször magasabb. „
A megoldás: az informatikai oktatás teljes
megreformálása. Nem táblázatkezelést, emailezést kell tanítani részletesen,
hanem mobil fejlesztést, 3D modellezést vagy játékrobotok programozását. Ez
felkelti az érdeklődésüket és interneten megoszthatják tudásukat,
tapasztalataikat, evvel is növelve a majdani munkába kerülés esélyeit. Ollé
Jánostól (ELTE) megtudtuk, hogy Angliában a mobilra való alkalmazásfejlesztés
középiskolai követelmény.
(Laufer Tamás előadása. forrás: ivsz.hu)
Tari Annamária
pszichológus az új generációk szokásairól, tanulási metódusairól beszélt. „Az Ygeneráció könyvespolcok alatt született, de a web2-ben nőtt fel, a Z generáció
a web2-ben született, de már a web3-ban (szemantikus web) nőtt fel, az alfa generáció tagjai
pedig a digitális bennszülöttek, akik jelenleg még az óvodában csücsülnek, és
az életterük a web4, web5 lesz.”. Éppen ezért fontos a tanítás során: a
gyorsaság, az azonnali szükséglet kielégítése, illetve a vizualizáció (videók
alkalmazásával, készítésével gyorsabban tanulnak). Régebben a lineáris tanulás
volt a jellemző, de most a gyerekek emlékezése asszociatív módon működik. Nagymértékben
képesek a megosztott
figyelemre, több dologgal tudnak egy időben foglalkozni. Ezt
használjuk ki! Különben az osztott figyelmüket valami másra fogják fordítani. A
közösségi online tér számukra élettér. Ennek megfelelően hatékonyan, érdekesen
és interaktív környezetben kell tanítani: audiovizuális mozgásos helyzetben –
csoportokban – közösségi részvétellel.
(Digitális bennszülöttek)
Ehhez kapcsolódóan Rab Árpád, a Budapesti
Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem szociológusa kiemelte: a mai fiatalok
bármikor utána nézhetnek egy adott évszámnak, eseménynek, de ha hiányzik a
lineáris háttértudás: nincs hova beilleszteni, nem tudják elhelyezni a kész
információt. Bevonó oktatásra van
szükség, azaz játékosan kell tanítani, (gamification), gyakorlatokkal, bevonni
őket alkotóként. Diákok kiszervezése kontrollált körülmények között,
visszajelzéssel: dolgozni, tanítani, azaz éles gyakorlatokat teremteni. A közösségi média kihagyhatatlan, de nem az a cél. Szerinte az oktatás jövője a
tablet.
(gamifikáció)
Az előadás felvillantotta a gamification, a játékos társadalom és a játékosság fontosságát a hétköznapi életben. Ebben a folyamatban van egy olyan gamifikációs tudásbázis és módszertani struktúra, mely a tudományos-szakmai minőségre alapozva, komplexen közelíti meg a játékosítás fogalomkörét, illetve felhasználási metodológiáját. Bemutatták az “ArtPlat” okostelefon és web alapú alkalmazást. Az applikáció egy olyan játékosított, oktatás- és képzéstámogató eszköz, mely segít a felhasználóknak, elsősorban a diákoknak és a képzésben résztvevő személyeknek, mellyel nyomon tudják követni saját fejlődésüket, hogy hozzáférhessenek az elsajátított tudásanyaghoz, és mindezt felhasználhassák az élet különböző területein. Zárszóként a Kutatóközpont arra hívta fel a közönség figyelmét, hogy az előadás elején felvázolt pozitív világkép elérhető a játékosítás és a digitális világ által nyújtott lehetőségek integrálásával.
Az internet mint médium elkerülhetetlen és mind
látványosabb térhódítása azonban lényegéből fakadóan is valós veszélyeket
hordoz – elsősorban a gyerekekre nézve. Hogyan garantálhatjuk, hogy gyermekünk
biztonságosan használja a világhálót? – erről beszélt Schiroky Vilmos, a Biztonságos
Böngészés Program (BBP) vezetője.
„Játékbetegek és gépfüggők” – a médiában évekkel
ezelőtt hallatszottak már olyan hangok, melyek a nem megfelelő
számítógép-használat veszélyeire hívták fel a figyelmet. A BBP-t civilek hívták
életre, hogy megoldást keressenek a problémára.
„Tapasztaltuk saját bőrünkön is, hogy nem tanítottuk meg a gyerekeket
arra, hogy hogyan kell viselkedni az internet világában. Ez többnyire azért van
így, mert a gyerekek már képzettek informatikailag, mint a szülők vagy a
tanárok. Ezért elkészítettük az ajánlásunkat a biztonságosabb
internethasználattal kapcsolatban úgy szülőknek, mint a gyerekeknek és a
tanároknak.”
Ne aludjunk el! Egy bankkártyát sem adunk a gyerekek
kezébe, mert nem tudja megfelelően használni – érvel a BBP vezetője, aki
szerint talán egy generációváltásra is szükség lesz ahhoz, hogy a megtanult
helyes internethasználat automatikussá váljon. Addig is segítenek a
szűrőprogramok – az Európai Parlament 2009-2013-as biztonságosabb internet
előirányzata is pontosan ezeken, az elveken alapul. Széleskörű összefogásra van
szükség: a szülő, a tanár és mindenki részéről, aki a gyerekekkel egy kicsit is
törődni akar. „Ne aludjunk el, és ne higgyük azt, hogy ez a probléma még nincs
itt. Nem, ez valós, és nem vezet előre, ha azt gondoljuk, hogy ennek
veszélyeivel Magyarországon nem kell számolni” – int Schiroky Vilmos.
Általában az erőszakos vagy szexuális tartalmakat
megjelenítő oldalaktól szokták leginkább óvni a gyerekeket, azonban sokkal
„ártatlanabbnak” tűnő oldalakon is veszélyeknek vannak kitéve az ifjak, kezdve
a társkereső, vagy a közösségi oldalaktól. Az iwiwen például gyakorta a
fiatalok kihívó képeket tesznek fel magukról. A szakemberek arra hívják fel a
figyelmet, hogy az adott képet és a gyakran szintén megadott telefonszámot
kimásolni, és azzal visszaélni ma már nem komoly feladat. A másik nagy
probléma, hogy boldog-boldogtalant bejelölnek a felelőtlen internethasználók,
mert arra törekednek, hogy minél több ismerősük legyen. De ezzel adtunk egy
lehetőséget egy idegennek – akiről nem tudjuk, hogy ki és mit akarhat -, hogy
elkezdjen velünk szabadon kommunikálni… Az ajánlások között szerepelnek olyan
alapdolgok is, mint hogy ne hagyjuk szabadon a gépet, ha be vagyunk
jelentkezve. A szülők részére az egyik jó tanács, hogy kommunikáljanak a
gyerekkel, alakítsanak ki olyan viszonyt, hogy ők is tudják: ha bármi történik
az interneten velük, akkor nyugodtan forduljanak a szülőhöz. Ehhez csak annyi
kell, hogy lássák a gyerekek, hogy a szülők igenis hajlandók odafigyelni rájuk.
A BBP honlapjáról letölthetők szóróanyagok, sőt, az otthoni
felhasználóknak ingyenes a szintén letölthető szűrőszoftver használata, mely
megvédi a gyerekeket a nemkívánatos tartalmaktól. Sok segédanyag is található
az oldalon, például videó formájában eligazítást adnak a telepítéshez és a
beállításokhoz.
A szűrőprogramnak három modulja van. Az egyik
arra figyel, hogy milyen programokat lehet elindítani a gépen. A program
készítői törekedtek arra, hogy minimális informatikai tudással be lehessen
állítani például azt, hogy a gyerek mettől meddig milyen programot használhat,
vagy mettől meddig internetezhet. A másik fontos modul a hálózatszűrő, amely
akár IP- vagy URL-címek alapján is szelektál, de keresőszavakkal is, ez utóbbi
esetben van is egy alapbeállítás a szoftverhez. Ez a modul például a
chat-beszélgetések közben is beavatkozik, ha a szavak alapján azt észleli, hogy
nem jó irányba halad a beszélgetés: először figyelmeztet, a következőnél pedig
letiltja a csevegést. A harmadik az oktató modul – amelyet egyelőre nem
aktiváltak, de képesek a meglévő példányok használni – automatikusan három
kérdést tenne fel a gyereknek mielőtt be akar lépni az internetre – ezeket az egyszervolt.hu
– val egyeztetve alakították ki. Ha a gyerek tud válaszolni, akkor bejut, ha
nem, akkor olyan oldalra irányítja a rendszer, ahol el tudja olvasni a
biztonságos böngészéssel kapcsolatos ajánlásokat.. „Kaptunk olyan reakciót is,
hogy előbb vagy utóbb úgyis megtanulják majd a gyerekek azt az összes mintegy
negyven előforduló kérdést. Erre azt válaszoltam, hogy pontosan ez a cél…” –
mondja a BBP vezetője.
Ailer Piroska,
a Kecskeméti Főiskola rektora: Működő duális képzés Magyarországon című
előadásában a kecskeméti modellről számolt be. Mint mondta: a vállalatok nélkül
semmit sem lehet kezdeni, az intézménynek és a vállalatnak 50-50 százalékban
kell együttműködnie. „A vállalat biztosítja a gyakorlati részt, ők választják
ki a hallgatókat, akikkel együtt szeretnének dolgozni, és még fizetést is
biztosítanak. Az intézmény emellett az elméleti tudást adja 12 héten keresztül.
A hallgatók cserébe vállalják, hogy hét félév alatt befejezik a BSc-képzést” –
magyarázta a rektor. Ezáltal a fiatalok motiváltak, hiszen jövedelmet kapnak,
és karrierlehetőség, életpálya áll előttük. A képzésről a rektor elmondta: a
kecskeméti modell 2012 szeptemberében, akkor huszonöten kezdték el, akiknek
mára 20 százalékkal jobbak az átlageredményei, mint a képzésben nem részt vevő
hallgatóké, sokat közülük fel is vesznek az adott vállalathoz, vagy behívják
más helyekre, mivel komplex elméleti-gyakorlati tudással-tapasztalattal
rendelkeznek.
„Tíz év múlva nem lesz olyan szakma, amihez ne lenne
szükség digitális tudásra. A szülők és pedagógusok, akik elzárják most
gyerekeiket a digitális eszközöktől, létrehozzák a tíz évvel későbbi
munkanélkülieket, akik évekig küzdenek majd egy-egy pozícióért." Laufer
Tamás
A nyomtatásban megjelenő tartalmak folyamatosan csökkennek. Legjobban
nyomon követhető ez az újságírás területén. Inkább online felületeken olvasnak
ma már. A New York Times tanulmánya szerint vége lesz a lapnak, így kattintás
alapú nézettségre kell átállni. Ezen sajtóorgánum másik felmérése szerint a
kinyomtatott lapot olvasva jobban emlékszünk a hírekre, mintha ugyanezt a
tartalmat online felületen olvasnánk. A KSH felmérése szerint is évről évre
csökken a kiadott sajtó mennyisége. A szórakoztatás felé megy el az újságírás
is: a bloggerek átvehetik ezt a szerepet.
Kulcsfogalmak összefoglalva: informatika minden területen, digitális
írástudás, gamification az oktatásban és a munkában, biztonságos szűrőprogramok
a gyerekek védelmében, duális képzés- szakmai gyakorlat már a felsőoktatás
ideje alatt, digitális tartalmak.
Amit hiányoltam: rengeteg szó esett a digitális írástudásról,
informatikai fejlesztésekről, területi, képzési, kormányzati szinten, de a
minőségi tartalmak eléréséről, az értékes információról, ezek megszűréséről
semmi. Továbbá, hogy a gyerekek, illetve felnőttek képzése során tudatos
felhasználóként értékes új tartalmak létrehozása. Erről már nem esett szó, ami
pedig a könyvtárak keretében óriási lehetőség lenne. Erről a felsőoktatás se
beszél, a könyvtárak, kulturális intézmények, közgyűjtemények képviselői közül
igen kevesen képviseltették magukat.
2014. július 8.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése