forrás: ki.oszk.hu |
1. Hídszerepek:
Hátrányos helyzetű olvasók a könyvtárban
Előadás és beszélgetés a cigányság kulturális integrációs kérdéseiről valamint az ápolatlan, hajléktalan olvasókról Előadó: Péterfi Rita olvasásszociológus
Az előadás első felében az
ápolatlan olvasó kérdéskörét járta körül Péterfi Rita. Nagyon fontos, hogy a
könyvtár használati szabályzata térjen ki erre a kérdésre is. Nem megfelelő
higiéniai állapot, ruházat esetén két lehetősége van a könyvtárnak: a tagság
felfüggesztése és a végleges kitiltás. De ennek mérlegelésekor figyelembe
kell venni a könyvtár szociális funkcióját, és többször hangsúlyozta az
előadó a saját lelkiismeretünk, nyugodt éjszakánk fontosságát is. A probléma
megoldását a segítségkérésben, a társszervezetekkel való kapcsolatfelvételben
látja. Tehát hajléktalanok esetében pl. a hajléktalanszálló megkeresése, más
esetben az önkormányzat szociális osztályával való egyeztetés, tőlük való
segítségkérés. De egyértelműen kijelenthető, hogy kell feltételeket szabni!
Ez nemcsak a helyzetet elszenvedő olvasótárs és könyvtáros kolléga érdeke, de
magáé a problémás személyé is. Ugyanis a szabályokhoz való ragaszkodás
fogódzó neki is, aminek mentén és segítségével nagyobb esélye van visszatérni
a normál életbe. Ehhez azonban nélkülözhetetlen a kollégák és az érintett
intézmények egységes fellépése.
Az előadás második felében a cigányság könyvtári ellátásáról volt szó. Fontos
a helyi cigány közösség megismerése (beás, oláh, romungró?), az ennek
megfelelő nemzetiségi dokumentumállomány kialakítása. Két tanulmánykötetre
hívta fel figyelmünket a témában:
A feladatra készülni kell, Hídszerepek. Mindkettő megtalálható a
MEK-en.
Előadás és beszélgetés Gesztelyi Tamás mentálhigiénés szakemberrel
A felgyorsult világ, az értékek
átrendeződése, a növekvő terhek, a bizonytalanság miatt az emberek mentális
egészsége romlik. Ezzel együtt a tudatmódosító szerek használata nő. Elkészült
a Nemzeti drogellenes stratégia, az iskolákban is van már helyi drogstratégia.
Ennek mintájára kellene kidolgozni a könyvtári cselekvési tervet. Az előadó
megismertetett minket a designer drog fogalmával, felvázolta az alkoholos és
drogos befolyásoltság alatt álló emberrel való bánás szükséges lépéseit:
1.
Probléma észlelése (mozgásból,
tekintetből, beszédből)
2.
Kapcsolatfelvétel.
Tesztkérdések feltevése, adekvát-e a reakció?
3.
Biztonságba helyezés
4.
Hozzátartozó értesítése
5. Mentő, rendőrség hívása. Ha nem
együttműködő a látogató, nem szabad vele konfliktusba kerülni, segítséget kell
hívni, értesíteni kell a rendőrséget. A drogos személy viselkedése, állapotának
változása kiszámíthatatlan, minden esetben mentőt kell hívni.
A konfliktushelyzetek megoldásában fontos a közös
állásfoglalás, a szabályok következetes alkalmazása. Ellátórendszer van,
segítségül kell hívni
A könyvtáros nem tartozik a
közfeladatot ellátó személyek sorába (ezen maga az előadó is meglepődött,
amikor a fórumra készülve megtudta), ezért pont annyi joga és kötelezettsége
van egy konfliktushelyzetben, mint bármelyik „utca emberének”.
Megismertük a „jogos védelem” fogalmát.
Nem büntethető az a személy, aki jogtalan támadást hárít el. A szükséges
mérték túllépése esetén sem, ha ezt a szükséges mértéket felindulásból,
ijedtségből képtelen felismerni.
Hangsúlyozta az előadó, hogy semmilyen
intézkedésbe nem szabad belefogni, ami a saját testi épségünket
veszélyezteti, amit nem tudunk biztonsággal befejezni. Segítséget, a
rendőrséget kell hívni. Az elkövetőt esetleg vissza lehet addig tartani, amíg
a rendőr a helyszínre ér. De a visszatartás sem történhet erőszakosan. Ha
erre lenne szükség, inkább ne menjünk bele a konfliktusba, hanem
koncentráljunk a személy megfigyelésére. A pontos személyleírás, a helyzet
pontos ismertetése legyen inkább a cél.
Előadó: Dávid Ildikó Tünde könyvtáros, Nagykereki Községi Könyvtár
Az utolsó előadó egy kistelepülési könyvtár jó
példájával ismertetett meg minket. Nagykerekiben az általános iskolás korú
gyerekek között a roma származásúak aránya 60 %. A könyvtárban mint
„problémás olvasók” jelentkeztek csínytevéseikkel, rendetlenkedésükkel.
Programjukkal, a gyerekeknek szervezett foglakozásokkal elérték, hogy
rendszeres könyvtárhasználók lettek. A kolléganő is kiemelte (az előző
előadókhoz hasonlóan) a helyi közösség megismerésének fontosságát. A
gyerekeken keresztül felvették a kapcsolatot a családokkal, az édesanyákkal
is.
A konferencia előadásai teljes egészükben megtekinthetők itt.
Horváth Tímea
|
||
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése